hamburger.menu

Elektrische voertuigen: onze carrosseriebouwers volledig op de hoogte!

Om efficiënt en veilig aan elektrische voertuigen te kunnen werken, hebben de carrosseriespecialisten van het Carr&Repair-netwerk een specifieke en gecertificeerde opleiding gevolgd.

véhicules électriques

Tijden veranderen, ook in de autowereld. Auto's worden tegenwoordig steeds meer ‘geëlektrificeerd’, hetzij gedeeltelijk (hybriden) hetzij volledig (full electric). Wanneer het elektrische circuit hoger is dan 60 volt, spreekt men van hoogspanning, wat gevaren inhoudt voor de hersteller. Carr&Repair moedigt zijn leden aan om een specifieke en gecertificeerde opleiding (HEV 2) te volgen bij de specialisten van Educam.

Opleiding voor de toekomst

Als de carrossier per ongeluk de hoogspanningskabel van een elektrische auto doorsnijdt of de accu beschadigt, brengt hij zichzelf natuurlijk in gevaar… “Onze opleiding is gebaseerd op veiligheid en heeft als doel de drie belangrijkste gevaren van hoogspanningscircuits te vermijden, namelijk elektrocutie, chemische risico's en brand”, legt Patrick Debeef, Account Manager bij Educam, uit. Als de kandidaat de opleiding (theorie en praktijk) met succes afrondt, ontvangt hij een certificaat waaruit blijkt dat hij de structuur van een elektrisch of hybride voertuig en de juiste toe te passen werkmethoden kent.

Een strikte procedure

Tijdens de gevolgde opleiding leert men eerst te detecteren of een voertuig al dan niet geëlektrificeerd is. Vervolgens moet eerst de spanning van het voertuig worden gehaald, een procedure die niet altijd eenvoudig is en enige tijd in beslag kan nemen. De operator die de spanning moet uitschakelen, moet uitgerust zijn met specifieke beschermingsmiddelen (helm, handschoen). Wanneer het voertuig volledig spanningsvrij is, kan de carrossier aan de slag.

Onmisbare vaardigheden

Er komen steeds meer hybride en elektrische auto's op de markt, en dus ook bij carrosseriebedrijven. Er zijn al ongelukken gebeurd in werkplaatsen door onopgeleide carrossiers. Het repareren van de schade van een lichte aanrijding kan al erg gevaarlijk zijn.

De airco bijvoorbeeld wordt rechtstreeks gevoed vanuit het hoogspanningscircuit, elke aanraking ervan is dus zeer gevaarlijk. De koetswerkhersteller moet ook in staat zijn de accu's veilig te demonteren en op te bergen. Hij moet ook de nodige voorzorgsmaatregelen treffen voor herstellingswerken indien het accupack deel uitmaakt van het chassis van de auto.

Specifieke training is dus essentieel voor de veiligheid van de carrossier. Voor de eindklant is het ook een garantie op een goed uitgevoerde herstelling. Werken aan een elektrisch voertuig is immers geen sinecure.

Alle carrosseriers van Carr&Repair hebben het Educam HEV-2 certificaat en zijn goedgekeurd om aan dit type voertuig te werken.