hamburger.menu

Opleiding Carrosserie Diagnose Technicus laat je tijd en geld besparen

In moderne wagens zit vandaag heel wat elektronica, zoals rijhulp- en veiligheidssystemen met camera’s in de bumpers bijvoorbeeld. Bij een koetswerkherstelling komt het erop aan hier met kennis van zaken mee om te gaan. Wanneer de carrossier hierin geschoold is, kan je veel tijd en geld winnen. Daarom is er de superpraktische opleiding van Educam: Carrosserie Diagnose Technicus. Recent kregen alle leden van Carr&Repair de kans om deze opleiding te volgen.

Opleiding Educam

“Sensoren die ervoor zorgen dat je binnen je rijvlak blijft, een automatische noodstop voor een voetganger op een zebrapad … Je wil uiteraard dat deze veiligheidssystemen prima werken, ook na een herstelling”, legt Patrick Debeef uit, Account Manager bij Educam. Hij heeft zelf 26 jaar ervaring als carrossier en werkt sinds 14 jaar voor Educam, het opleidingscentrum voor de autosector. Hij staat in nauw contact met netwerken zoals Carr&Repair. “Echt een meerwaarde dat de carrossiers van Carr&Repair dit zelf kunnen oplossen en geen beroep hoeven te doen op een concessiehouder of elektromechanische werkplaats. De wagen doorverwijzen kost tijd en geld. Je kan er een pittige factuur voor krijgen, het uurloon in de garage ligt namelijk hoger dan in de carrosserie.”

Kleine lesgroep, 90% praktijk

De 9-daagse opleiding die sinds 2 jaar loopt in het Educam opleidingscentrum in Lokeren bestaat voor het grootste deel uit praktijk. Om te beginnen is er een intakegesprek en een korte test die peilt naar de basiskennis van elektriciteit. Elektrische schema’s lezen, meetapparatuur correct gebruiken … zo kan de lesgever zien waar elke deelnemer staat om zijn les hieraan aan te passen. Patrick: “We houden de lesgroep zo klein mogelijk om iedereen goed te kunnen begeleiden.”

Elektrische wagens: 3 gevaren

Een elektrische wagen die frontaal botste? Dan is het eerste werk voor de hersteller het voertuig spanningsloos maken. En alert te zijn voor 3 gevaren: elektrocutie, brandgevaar en chemisch gevaar. Mocht de batterij vuur vatten, dan komen er gassen vrij. Wist je dat 1,5 milliampère volstaat om een hartstilstand te veroorzaken? Opletten dus. Wie al een certificaat behaalde omtrent werken met hybride en elektrische wagens, kan een deel van de opleiding overslaan.

Lampje brandt

Je carrosserieherstelling is tiptop in orde, de lak glimt als nieuw. Maar nu brandt er een waarschuwingslampje of een koplamp weigert dienst. De kersverse diagnose technicus van Carr&Repair stelt zich de juiste vragen: is de lamp stuk? Ligt het aan de zekering of is de kabel onderbroken? Dankzij de multimeter en het elektrische schema kan hij het defect opsporen en vaak meteen verhelpen. Dat levert de carrossier een goed gevoel. Voor de carrosserie en de klant is het een mooie besparing van tijd en geld.